Waadhoeke in Brussel bij Jan Huitema

De wekker ging gisteren wel erg vroeg. Er stond namelijk een bezoek aan Jan Huitema in Brussel gepland. De Europarlementariër van VVD-huize weet er alles van. Hij maakt wekelijks de reis van Fryslân naar Brussel. De VVD Waadhoeke en Harlingen kregen van Jan een mooi inkijkje in de Europese politieke keuken.

Huitema manifesteert zich voornamelijk op het gebied van de landbouw. Voor de regio Noordwest-Fryslân een belangrijke economische factor. Het is dan ook mooi om te merken dat Huitema kennis van zaken heeft en ook zaken voor elkaar krijgt. Hij heeft " de drive" en is bevlogen.

Doordat hij zelf ook nog boer is en vele contacten heeft in de branche weet hij welke regelgeving een beknellende uitwerking heeft. De branche heeft zelf vaak al goede ideeën hoe het anders kan en moet. Huitema maakt de vertaalslag van de praktijk naar nieuw en beter Europees beleid.

Hij roemt de Nederlandse landbouwsector. De sector is modern, innovatief, duurzaam. En zeker ten opzichte van andere Europese landen loopt Nederland voorop en dat terwijl de subsidiestroom naar Nederland laag is. Een sector om trots op te zijn. En dat zijn we als VVD'ers ook.

Het was in ieder geval een mooie en leerzame dag. Maar bovenal was de sfeer super. Het was een mooie dag om elkaar als nieuwe club beter te leren kennen. Bedankt Jan voor je gastvrijheid. Voor de volgende keer ben je bij ons in de Waadhoeke uitgenodigd.

Hendrik Terpstra

Voorzitter VVD Waadhoeke

(voor meer foto's klik op de bijlages)